• بیشترین کلیک شده‌ها

    • هیچکدام

واردات بنزین به ایران به میزان ۵۰ درصد کاهش یافت

خبرگزاری «ریا نووستی» : در گزارش تهیه شده توسط شرکت Energ market Consultگفته می شود در ماه جولای ( تیر- مرداد) حجم واردات بنزین به  ایران به میزان ۵۰ در صد کاهش یافته و به ۶۰ هزار بشکه در روز رسید. این مطلب را خبرگزاری «ریا نووستی» به نقل از خبرگزاری Bloomberg گزارش می دهد.


«ویجای موکرجی» تحلیل گر و تهیه کننده گزارش اعلام کرد در ماه مه حجم بنزین تحویلی به ایران ۱۲۰ هزار بشکه در روز بود. پیشتر پیش بینی می شد که حجم واردات بنزین به ایران ۶۵ تا ۷۰ هزار بشکه در روز باشد.

چنین کاهشی پس از آن رخ داد که بدنبال برقراری تحریم ها، کشور هایی همچون روسیه و امارات عربی متحده از صادرات بنزین به ایران امتناع ورزیدند. در حال حاضر بنزین در ایران بیشتر از طریق خریداری آن از شرکت های ترکیه و چین تأمین می شود.

یادآوری می کنیم که کمپانی دولتی نفت مالزی «پتروناس» صدور بنزین به ایران را متوقف کرد. کمپانی روسی «لوک اویل» نیز پیشتر اعلام کرده بود که از تحویل بنزین به ایران در حاشیه تحریم های بین المللی علیه این کشور خودداری می کند. قبلا کمپانی نفتیRoyal Dutch Shell فروش بنزین به ایران را متوقف کرده بود. این کمپانی نیز از ترس تحریم های آمریکا علیه ایران صدور بنزین به این کشور را متوقف کرد. کمپانی های Vitol سوئیس، Trafigura هلند، British Petroleum بریتانیا، کمپانی انگلیسی-دانمارکی Shell به کمپانی های Reliance Industries و Glencore و Ingersoll Rand آمریکا ملحق شد که فروش بنزین را به ایران متوقف کرده و یا تصمیم گرفتند که قراردادهای جدیدی با این کشور که خود یکی از صادرکنندگان عمده نفت خام در جهان محسوب می شود، منعقد نکنند.

در سال ۱۳۸۸ قسمت عمده بنزین ایران از امارات وارد شد که بیش از ۷۰ درصد بنزین وارداتی ایران را تشکیل می داد. عمده ترین  تامین کنندگان بنزین ایران در سال گذشته امارات، هند و ترکمنستان بودند. بر اساس آمار در سال گذشته بیش از ۷۲ درصد از کل بنزین وارداتی ایران از امارات وارد شده که ارزش آن بالغ بر ۳ میلیارد دلار است. در مدت مذکور بیش از ۹.۴۹ درصد واردات بنزین از هند و ۴.۲۳ درصد از ترکمنستان تامین شده است.

بیان دیدگاه