• بیشترین کلیک شده‌ها

    • هیچکدام

انعکاس صدای فاصله‌ی طبقاتی از مدارس

ایلنا: کفش نو و براقش را که عکس «مرد عنکبوتی» دارد به پسر همسایه‌ نشان می‌دهد، حداقل ۳۰ هزار تومان قیمت دارد، پسر همسایه هم کوله‌پشتی مدرسه با مارک «آدیداس»‌ را نشان می‌دهد و می‌گوید پدرم با آنکه حراج بوده، بابتش ۴۸ هزار تومان پول پرداخت کرده است!

می‌گویند، تو از جنس آنها نیستی؛ با این حال وقتی شب گذشته آخرین بسته‌ی آدامس و بیسکویت‌ها را با هزار التماس فروختی، شام خورده و نخورده کنار برادرت از خواب بیهوش شدی؛ حتی فرصت نداشتی نگاهی به تقویم بیاندازی؛ شاید اگر می‌دانستی امروز اول مهر است، برای فردا، کیسه بساطت را پر از خودکار و مدادمی کردی تا بتوانی همه را اطراف مدارس بفروشی…

وقتی هنوز کلاس اولی نشده بودی و از روی اجبار ، دست‌فروشی می‌کردی قیمت اسکناس‌ها را از رنگشان تشخیص می‌دادی؛ و سکه‌ها را از بزرگی و کوچکی‌شان؛ گاهی هم سرت کلاه می‌رفت و بابت یک بسته بیسکویت کمترین پول را می‌گرفتی! آنوقت بود که شب با حساب و کتاب نا‌مادری و غرو لندهایش، از ترس، مو به تنت راست می‌شد…!

امروز که تمام حواست به پیدا کردن مشتری برای بیسکوئیت‌هایت بود، به طور اتفاقی از صدای بلند رادیوی یکی از ماشین‌ها که پشت چراغ‌قرمز منتظر بود، گوش‌هایت تیز شد و فهمیدی که زنگ مدرسه امروز برای خیلی از همسن و سالانت به صدا درآمده، «امروز اول مهر است» .

گوشه‌ای از خیابان، بهت‌زده، نشستی و یاد اولین و آخرین کیف مدرسه‌‌ات افتادی که حالا گوشه‌ی انباری خاک می‌خورد؛ اضطراب خرج خانه و مریضی برادر معلولت تلنگر محکمی شد تا دیگر یاد خاطرات نکنی و جعبه‌های بیسکوئیت را تا ظهر بفروشی!

احمد فقط تا دوم دبستان درس خوانده، در یکی از مجتمع‌های تجاری مشهد در مغازه‌ بستنی‌فروشی کار می‌کند، با اینکه قدش به داخل یخچال و ظرف بستنی نمی‌رسد اما چهارپایه کوچکی زیر پایش می‌گذارد و به سختی پیاله را درون محتویات بستنی‌های شکلاتی و میوه‌ای می‌کند.

از ساعت ۹ صبح تا ۶ شب در مغازه کار می‌کند؛ و هر سه هفته، یک بار هفت هزار تومان دستمزد می‌گیرد.

احمد سرش را به یخچال تکیه می‌دهد و با اینکه می‌داند اول مهر است، با افتخار می‌گوید: مادرم با همان پول ماهیانه برای شام و ناهار مواد غذایی می‌خرد؛ خدا را شکر، کارم را دوست دارم.

انعکاس صدای فاصله‌ی طبقاتی از مدارس

فرشید یزدانی مدیرعامل سابق انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به آمار آخرین سرشماری «سال ۸۵» و اعلام اینکه در این سال، نزدیک به ۲۷ درصد از کودکان، خارج از چرخه تحصیل بوده‌اند به خبرنگار ایلنا می‌گوید: اگرچه از این سال به بعد آمار و ارقام مشخصی در مورد وضعیت محروم‌ماندگان از تحصیل وجود نداشته اما به نظر می‌رسد که امسال با توجه به وضعیت اقتصادی و بار احتمالی هدفمند شدن یارانه‌ها، وضعیت امرار معاش کودکانی که در خانواده‌های فقیر زندگی می‌کنند به مراتب بدتر شده و فشار اقتصادی تاثیر مستقیم و بی‌واسطه بر دوش خانواده‌ها و کودکانشان داشته باشد که نتیجه آن حذف کودکان از صحنه‌ مدارس و افزایش تقاضا برای کار در میان آنان است.

او مطابق با پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک و قانون اساسی به تعهدات ایران در برابر تحصیل و نیازهای آموزشی کودکان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: با وجود آنکه قانون در این زمینه نسبت به حق مسلم کودکان برای آموزش و برخورداری آنها از علم و دانش صراحت دارد اما دولت با داشتن نگاه “اقتصادی” و “بنگاه‌داری” به سیستم آموزش و پرورش و راه‌اندازی مدارس غیرانتفاعی که نزدیک به هشت درصد از کودکان در این مدارس درس می‌خوانند، عملا زمینه‌های ایجاد فاصله طبقاتی میان کودکان را از سنین کودکی فراهم کرده و حتی به این مسئله دامن زده است و در عین حال باعث شده تا کودکان نتوانند از امکانات جامعه که دولت موظف به فراهم کردن رایگان آن بوده به طور یکسان برخوردار شوند.

دخترانی که وارد مدرسه نمی‌شوند تا چشم و گوششان بسته بماند

این فعال حقوق کودک وضعیت کودکان مهجور مانده از تحصیل در روستاها را جدی‌تر می‌داند و می‌گوید: به نظر می‌آید که با خصوصی شدن مهدهای کودک در روستاها و به دنبال آن تعطیل شدن مهدها در روستاها و فشار بر روی خانواده‌ها، آمار کودکان خارج از چرخه تحصیل بیشتر باشد.

یزدانی مهم‌ترین عامل ترک تحصیل میان کودکان، گرایش آنها به کار و نبود امکانات تحصیلی برای دسته‌ای از کودکان را فقر اقتصادی و فرهنگی می‌داند و ادامه می‌دهد: متاسفانه به دلیل فقر اقتصادی، دختران در روستاهای عقب‌ مانده امکان تحصیل ندارند همچنین خانواده‌هایی به دلیل فقر فرهنگی نیز، از ادامه تحصیل فرزندان خود در مدارس سر باز می‌زنند و اعتقاد دارند که اگر دخترانشان وارد مدرسه شوند، چشم و گوششان باز شده و به عنوان مثال با مواد مخدر یا سایر مسایل آشنا می‌شوند!

کاهش ۳ میلیونی دانش‌‌آموزان در سرشماری‌های گذشته

فاطمه قاسم‌زاده عضو کمیته هماهنگی شبکه کاری کودکان کار ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با ابراز امیدواری از اینکه کودکان کار به سیستم ‌آموزشی برگردند خاطر نشان می‌کند: متاسفانه کودکان قربانیان اول و آخر فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده‌ها هستند به طوری که نمونه‌ای از آن در تابستان امسال با افزایش کار کودکان در سر چهارراه‌ها و حتی کارگاه‌ها قابل مشاهده بود.

او با انتقاد از آمارهای ضد و نقیض در مورد کودکان خارج از چرخه تحصیل خواستار انجام یک تحقیق جامع و شفاف در مورد وضعیت کودکانت دور مانده از تحصیل در سطح شهر تهران شده و ادامه می‌دهد: مطابق با سرشماری سال ۱۳۸۰، ۱۷ میلیون و ۳۰۰ ـ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در سطح کشور داشته‌ایم که این آمار در سرشماری سال ۸۵، به ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز رسیده است.

این فعال حقوق کودک با طرح این سئوال که علت اصلی کم شدن تعداد دانش‌آموزان مبهم است تصریح می‌کند، بسیار بعید است که کاهش سه میلیونی دانش‌آموزان ناشی از آموزش‌های مربوط به تنظیم خانواده و تابع تغییرات نرخ رشد جمعیت باشد؛ اما لازم است که علت این کاهش شفاف شود تا آمارهای فعلی نیز قابل استناد شود.

عدالتی که برای اول مهر برقرار نشد

به گزارش خبرنگار ایلنا، با این تفاسیر، زنگ مدرسه اول مهر ماه به گوش کودکان خارج از چرخه تحصیل نرسید و کودکان زیادی در این ساعات طلایی برای سیر کردن شکم خود و خانواده، در خیابان‌ها و کارگاه‌ها کار کردند و حسرت خوردند و یا در کنار مادر خود به انجام کارهای خانگی مشغول شدند….

پدر و مادرهایی که برای ثبت‌نام فرزندان خود در بهترین مدارس ساعت‌ها تحقیق و برنامه‌ریزی کردند و حتی زیر میزی و شهریه‌های کلانی به مدارس پرداخت کردند؛ مسئولانی که پای هر تریبون تهرانی آمار و ارقام‌های ضد و نقیض در مورد مسایل کودکان ارایه دادند و حتی آمار دریافتی در مورد مسایل کودکان را تائید کردند؛ بدانند که روز اول در صورتی جشن شکوفه‌ها و روز آغاز سال تحصیلی نام‌گذاری می‌شود که تمام کودکان ایران زمین از حق آموزشی یکسان برخوردار باشند؛ زیبنده عدالت‌گستران نیست که کودکی با لباس فرم تمیز و شسته و رفته راهی مدرسه شود و کودک دیگری برای فروش دستمال کاغذی به او التماس کند.. عدالت می‌تواند به طور مساوی تقسیم شود.

گزارش: سمیه جاهدعطائیان

یک پاسخ

  1. چو ناکس به ده کدخدائی کند
    کشاورز باید گدائی کند
    به یزدان که گر ما خرد داشتیم
    کجا این سرانجام بد داشتیم

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: