• بیشترین کلیک شده‌ها

    • هیچکدام

توزیع زنان مجرد بین مردان زن دار و پولدار در لایحه حمایت از خانواده!

دو ماده ای که دولت برخلاف قانون به لایحه پیشنهادی قوه قضائیه الحاق کرد مواد ۲۵ و ۲۳ بودند که ماده ۲۳ دال بر این بود که مردان برای «ازدواج مجدد» نیازی به «اجازه و آگاهی همسر اول خود» ندارند و تنها لازم است به دادگاه توانایی مالی خود را برای داشتن زن جدید اثبات کنند. و ماده ۲۵ الحاقی دولت هم اصرار داشت که دولت بر مهریه (کی داده، کی گرفته) زنان مالیات ببندد.


مینو مرتاضی-پس از گذشت بیش از ۳۰ سال از انقلاب اسلامی و در پی بالا رفتن آمار طلاق و ابتلای جامعه به آسیب ها و مفاسد ناگوار ناشی از فروپاشی خانواده ها و سرگردانی روزافزون زنان مطلّقه و کودکان طلاق در اغلب شهرها و روستاهای ما، بالاخره قوه قضائیه ناچار شد عنایتی به خانواده کند و اولین لایحه حمایت از خانواده را تدوین و تقدیم هیئت دولت نهم کند. این لایحه در تیرماه ۱۳۶۸ در هیئت دولت تصویب و برای تبدیل شدن به قانون برای مجلس ارسال شد. لایحه در راه رسیدن به مجلس بود که معلوم نشد کدام شیر پاک خورده ای در آن دست برد و اندک کیفیت حمایتی آن را ربود و به جای آن دو ماده مناقشه برانگیز ۲۳ و ۲۵ را قرار داد و لایحه را ناقص و ناکارآمدتر از آن که بود ساخت.

حالا سه سال است زن و مرد و پیر و جوان و روحانی و دانشگاهی، وزیر و وکیل و… این لایحه را نقد می کنند و هشدار می دهند که وجوه حمایتی این لایحه کیفیت لازم برای استحکام بخشیدن به کیان خانواده را ندارد و حتا به ضرب ۶ آیین نامه اجرایی هم نمی توان وجه حمایتی آن را افزون تر کرد!!! اما گوش شنوایی نیست. قرار است امروز ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ این لایحه در صحن علنی مجلس مطرح و رای گیری و تصویب شود. خدا کند تصویب نشود و اگر شد، خدا کند شورای نگهبان آن را خلاق شرع و عدالت تلقی کند و مجوز قانون شدن به آن ندهد. در هر حال ما آنچه شرط بلاغ است را می گوییم و اعلام می داریم این لایحه می بایست با حضور کارشناسان و وکلا و مستشاران زن که سابقه حضور و کار طولانی مدت در دادگاه های خانواده را دارند بررسی گردد و به صورت شفاف با مردم در میان گذاشته شود و با کسب اعتماد مردم و اغلب آرای عمومی و خرد جمعی، درباره آن بحث و بررسی شود تا پس از تصویب از پشتیبانی مردمی برای اجرا برخوردار گردد. در غیر این صورت مانند بسیاری دیگر از قوانین تصویب شده، در لابه لای صفحات کتب قانون به صورت نقشی از حروف بدون محتوا جا خوش می کند و خاصیت رفع مشکلات خانواده را از دست خواهد داد.

دو ماده ای که دولت برخلاف قانون به لایحه پیشنهادی قوه قضائیه الحاق کرد مواد ۲۵ و ۲۳ بودند که ماده ۲۳ دال بر این بود که مردان برای «ازدواج مجدد» نیازی به «اجازه و آگاهی همسر اول خود» ندارند و تنها لازم است به دادگاه توانایی مالی خود را برای داشتن زن جدید اثبات کنند. و ماده ۲۵ الحاقی دولت هم اصرار داشت که دولت بر مهریه (کی داده، کی گرفته) زنان مالیات ببندد.

ماده ۲۳ در تاریخ ۱۱/۱۰/۱۳۸۸ در کمیسیون قضایی مجلس با افزودن ده شرط به آن تصویب شد و به ماده ۲۴ تغییر کرد و برای رفتن به صحن علنی مجلس در صف انتظار قرار گرفت تا امروز که نوبت اش فرا رسیده است.

ماده ۲۴ لایحه اصلاح شده همچنان تعدد زوجات را قانونی می کند و دست مردان را در ازدواج مجدد باز گذارده و این کار را تنها منوط به ۱۰ شرط می کند، شرط هایی مانند رضایت همسر اول، عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی، عدم تمکین زن از شوهر مطابق با حکم دادگاه، ابتلای زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج، محکومیت قطعی زن در جرایم عمدی به مجازات یک سال زندان یا جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت، منجر به یک سال بازداشت گردد، ابتلای زن به هرگونه اعتیاد مضر به حال خانواده به تشخیص دادگاه، سوء رفتار یا سوء معاشرت زن به حدی که ادامه‌ی زندگی را برای مرد غیر قابل تحمل کند، ترک زندگی خانوادگی از طرف زن به مدت ۶ ماه، عقیم بودن زن و غایب شدن زن به مدت یک سال.

جالب است که این شروط هیچ ضمانت اجرایی در این لایحه نمی یابد یعنی هیچ مجازاتی برای مردی که این شروط را رعایت نکند درج نشده. و در مجموع آنچه مشخص است که با این ماده، تعدد زوجات رسما توسط قانون حمایت می شود و تک همسری نفی می شود، بدون این که مجازاتی هم برای فرد خاطی در نظر گرفته شود. و ماده ۲۵ الحاقی دولت هم مهریه زنان را به دو بخش مهریه متعارف و غیرمتعارف تقسیم می کند و مهریه های به قول آنان نامتعارف را از چرخه مجازات عدم پرداخت از سوی مردان خارج می کند یا بهتر بگوییم فقط مهریه‌های متعارف مورد حمایت قانونگذار و دولت قرار می گیرد و مهریه‌های نامتعارف از حمایت قانونی لازم برخوردار نمی‌شوند. معلوم نیست که این «متعارف بودن یا نبودن مهریه» با چه معیاری صورت می گیرد و چه کسی آن را تعیین می کند.

در روز تصویب این ماده، نماینده کمیسیون قضایی مجلس که آقایی به نام دهقان است طی مصاحبه ای با خبرنگاران از تصویب این ماده دفاع می کند و می گوید و از گفته خود دلشاد است که: «منظور ما از دفاع از حقوق زنان، فقط دفاع از حقوق زنان شوهرکرده نیست باید از حقوق زنان شوهر نکرده هم دفاع کرد و امکان ازدواج را برای آن ها میسّر ساخت. قانونگزار باید نگاه همه جانبه داشته باشد و در هنگام تصویب قانون حقوق هر دو طرف!!! را در نظر بگیرد، هم زنی که همسر اول است و هم زنی که قرار است همسر دوم شود. زیرا دختری که نتوانسته به هر دلیلی شوهری اختیار کند دلیل ندارد تا آخر عمر بدون همسر و مجرد باقی بماند».

آقای دهقان چنان شتابی برای دفاع از ماده ۲۴ دارد که یادش می رود وظیفه ایشان دفاع از اصل رابطه زوجیت یکی برای یکی است. نه یکی برای چند تا و یا چند تا برای یکی!!

به نظر ما اگر نمایندگان مجلس چنین استدلالی را در مورد تقسیم و توزیع زنان مجرد بین مردان زن دار و پولدار روا می دارند و این توزیع را عملی عادلانه تلقی می کنند پس می توان با چنین استدلالی لوایحی را در مورد تقسیم دارایی های افراد متمکن و یا بهتر بگوییم استفاده محرومین از دارایی های افراد متمکن هم به مجلس ارائه کرد تا قانون شود.

مثالی از واقعیت اجتماعی که در آن به سر می بریم :

به گفته رئیس مرکز آمار ایران در حال حاضر ۱۰ میلیون نفر زیر خط فقر مطلق و ۳۰ میلیون نفر زیر خط فقر نسبی به سر می برند. رکود اقتصادی و تورم ۲۰ – ۲۶ درصدی باعث شده بازار کار ایران طی سال های اخیر به سمت غیررسمی شدن حرکت کند. ۵۰ درصد بازار کار ایران هم اکنون غیررسمی است و افراد شاغل در این بازار از هیچ گونه خدمات تامین اجتماعی چون بیمه و بازنشستگی، ازکار افتادگی و… برخوردار نیستند.

۸۰ درصد این افراد مطلقا فقیرند، یعنی کسانی هستند که روزانه کمتر از ۲۰۰۰ تومان معادل ۲ دلار درآمد دارند. آقای وزیر رفاه هم در مصاحبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۹ گفته اند ۵.۱ % از مردم شهری و ۱۱ درصد از مردم روستایی در ایران زیر خط مطلق فقر بسر می برند. یعنی چیزی حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر که اگر با آمار کسانی که زیر خط فقر شدید به سر می برند جمع شوند رقمی حدود همان ده میلیون نفر را می سازند.

با توجه به این که آمارهای رسمی معمولا از واقعیت امر پایین تر را نشان می دهند تا جامعه دچار پریشانی نشود و با توجه به این که مجلس و دولت برنامه ای مدون و اعلام شده برای فقرزدایی ندارند، و با توجه به استدلال های آقای دهقان به نقش حمایتی مجلس از حقوق محرومین می پردازیم و به جای کلمه زن شوهردار ، کلمه مرد صاحب خانه را می گذاریم و چنین می شود: «منظور مجلس که فقط دفاع از حقوق مردان صاحب خانه نیست باید از حقوق مردان بی خانه هم دفاع کند، و امکان خانه دار شدن را برای آن ها میسر کند. قانونگزار هم باید نگاه همه جانبه داشته باشد و هنگام تصویب قانون حقوق هر دو طرف را در نظر بگیرد. هم کسی که خانه دارد و هم کسی که قرار است در این خانه شریک شود. زیرا مردی که نتوانسته به هر دلیلی خانه ای انحصاری برای خود داشته باشد دلیل ندارد تا آخر عمر بدون خانه و سرپناه باقی بماند…»

بنابراین خطاب به آقای دهقان می گویم که بیایید لایحه ای بدهید و ماده ای در آن بگذارید مشابه ماده ۲۴ لایحه حمایت خانواده. این بار بگویید بر اساس ماده ۲۴ لایحه حمایت از محرومین آقایان متمکن بیایند خانه ایشان را با آقایان محرومین نصف کنند وزرا و نمایندگان محترم در این کار خیر پیشقدم شوند و نصف خانه هایشان را قانونا به محرومین بدهند که به هر دلیل نتوانسته اند صاحب خانه شوند. ده شرط هم بگذارند: طرفی که قرار است در خانه ایشان شریک شود دیوانه نباشد، مرض صعب العلاج نداشته باشد، سوء سابقه نداشته باشد، بدنام نباشد، نافرمان نباشد، ساکت باشد و صدایش در نیاید. عقیم باشد و زیادی زاد و ولد نکند، رفت و آمد نداشته باشد. بی اجازه ی صاحب اول خانه آب نخورد و قس علیهذا…

قطعا در این لایحه اصل بر این است که هر مرد یک خانه داشته باشد و اختیار کردن خانه دیگری، باید امری استثنایی باشد و فقط در مواردی انجام شود که آقای صاحب خانه رضایت کامل داشته باشد و به تشخیص دادگاه عدالت پرور مرد محروم دارای شروط دهگانه باشد، دادگاه هم به طور قطع و یقین و با در نظر گرفتن جمیع شرایط و وضعیت مرد صاحب اول خانه و وضعیت خانه و وضعیت مرد محرومی که می خواهد در خانه شریک شود، حکم عادلانه صادر خواهد کرد. چنین لوایح حمایتی و مواد قانونی را می توان در مورد خوراک و پوشاک و اتومبیل و موجودی حساب های بانکی و ویلای تفریحی هم ـ بنا بر استدلال عضو کمیسیون قضایی مجلس ـ ارائه نمود.

بعید می دانم هیج مرد صاحب خانه ای، چنین لایحه یا قانونی را عادلانه بپندارد و علیه آن موضع نگیرد. باز هم بعید می دانم مردی حاضر باشد حتا یک اطاق خانه اش را با مرد محرومی ـ به صرف این که محروم است و به هر دلیل نتوانسته برای خودش خانه ای پیدا کند ـ شریک شود. بعد چطور انتظار دارید که زنان در جسم و جان و عشق و عواطف و دارایی هایشان در زندگی شریک دیگر را به صرف این که آقایان می گویند محروم است بپیذیرند در حالی که هیچ آماری وجود ندارد که نشان دهد زنان لزوماَ از بی شوهری به سوی مردان زن دار متمایل شده اند.

آقایان دولتمردان و مجلسیان

این چه قانون ظالمانه ای است که با استدلالات بی پایه می خواهید به زور به زنان و جامعه ایران تحمیل کنید. آیا این قانونی است که از دل قانون اساسی برآمده باشد که در آن صراحتاَ دولت را مکلف و موظف می کند تا کرامت انسانی زن را پاسداری کند و امکانات لازم برای رشد و بالندگی را برایش فراهم سازد؟ با توجه به این که در اسلام برخی احکام واجب و برخی مستحب اند ازدواج مجدد مردان زن دار نه واجب است نه مستحب و هیچ زنی در اسلام مجبور نیست با مرد زن دار ازدواج کند.

آقایان دولتمردان و مجلسیان باور بفرمایید پس از ۳۰ سال که از انقلاب اسلامی می گذرد، به قول خودتان در کمیسیون های ریز و درشت تخصصی تان لوایحی را تدوین و تصویب کرده اید که بسیار بسیار عقب تر از ماده ۱۶ و ۱۷ قانون لایحه حمایت از خانواده مصوب سال ۱۳۵۳ است. ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۵۳ می گوید هر گاه مرد همسر دوم اختیار کرد چه زن دائم باشد و چه موقت، حق طلاق برای زن اول محفوظ می ماند. زیرا با ازدواج دوم، زن اول به لحاظ تحقیری که روحاَ بر او وارد می شود در عسر و حرج قرار می گیرد. ماده دیگر هم می گوید در صورت ازدواج مجدد مرد، چه دائم و چه صیغه، باید مهریه زن اول را بدهد، حتا اگر آن زن طلاق نگرفته باشد.

آقایان هشدار می دهیم، این مصوبه کمیسیون قضایی از اعتبار حمایتی لازم برای خانواده برخوردار نیست. زن ها می توانند حق طلاق خویش را در صورت ازدواج مجدد مرد در شروط ضمن عقد خویش بگنجانند و از این طریق تن به ذلت چندهمسری مردانه ندهند. به این ترتیب چیزی از آمار طلاق کم نخواهد شد. هر قدر ظلم قانونی بیشتر شود، راه های انحرافی گریز از قانون و دور زدن آن بیشتر خواهد شد و مطمئنا این چیزی نیست که شما بخواهید و یا برای آن آمده باشید.

متبع: مدرسه فمینیستی

30 پاسخ

  1. باید از این آقایان پرسید اگر در ایران هم مانند تبت چندهمسری زنان قانونا و عرفا مجاز بود شما باز چنین لایحه ای را تصویب می کردید؟و به راحتی می گذاشتید زن تان صرفا به دلیل تمکن مالی – چه با اجازه , چه بدون اجازه ی شما- چندشوهر اختیار کند؟

  2. به نظر من اين خود مردم و بويژه زنان بي فرهنگ جامعه عقب افتاده ما هسنتند كه اين گرفتاريها را با تن دادن به قوانين يك مشت نماينده بي سواد براي خودشون و جامعه فراهم مي كنند. شما به اين قوانين عمل نكنيد بگزاريد هر چه مي خواهند لايحه تصويب كنند تا جان بي ارزششان بدر رود. قران هم مي گويد سرنوشت هر كسي در دستان خود اوست.

  3. ازدواج مجدد و چند همسري بايد حتما اجرا شه چون ما زنان بيوه و دخترهاي مجرد با سن بالاي زيادي داريم كه به خاطر نداشتن همسر مجبورن براي تامين نيازهاي مالي و جنسي به فساد رو بيارن تازه اكثر پيامبرها مثل حضرت محمد(ص) چندين زن همزمان داشتن،كه مطمئنا از روي هوس نبوده،خواهشن زنها هم به مردها اين اجازه رو بدن چون زن اول ميشه زن اصلي و سرشاخه بقيه ميشن زير شاخه و جاي هيچ نگراني نداره قول ميديم
    در ضمن من خودم هنوز يه زن هم ندارم..

    • فساد هست قبول! اما كي گفته كه اين طرح راه حل نهاييه! مراقب باش جانم اين دوتا را با هم خلط نكن! در ضمن چطور ميتوان شرايط 1400 سال پيش را براي انسان هاي عصر حاضر تجويز كرد. ما دقيقا نمي دانيم كه پيامبر (ص) در چه شرايطي ميزيسته. روايات ما پر است از احاديث جعلي. تاريخ هم كه تكليفش معلوم است. وقتي تاريخ سي ساله انقلاب واقعيت ها را كتمان مي كند و دستخوش تحريف مي شود از تاريخ 14 قرن گذشته چه انتظاري داري؟ آن پيامبر كه من مي شناسم اگر در اين دوره زندگي مي كرد بي شك با چنين طرحي مخالفت مي كرد.

      • سلام لایت موزیک
        فساد هست قبول!
        آیا شما فساد را میپذیرید اگر نه خودتان چه راه حلی پیشنهاد میکنید؟
        لطفا حتما برایم بفرستید
        متشکرم

  4. اگر هر زنی دوست نداشته باشد که شوهرش برای او هوو بیاورد خودش هم هووی کسی نمیشود کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من

  5. جفگ مینویسی میرزا بنویس دولت چه کاری انجام بده ونده تو حرف مفت میزنی در تمام کشورهای اسلامی این کار وجود دارد زن بدون شوهر باعث فساد میشود واین کار جامعه را کنترل میکند هرکی ناراحته زن دوم نگیره یا هوی کسی نشه خدا عقل را برای همین داده ولی این آزادی حق مرد است ودر قران آمده است وقانون این کشور براساس اسلام است

    • كبري خانم! جسارت نباشه ها ولي نوشتنت مثل مردهاست!

    • چه جالب! اون وقت مرد بدون زن چی؟ حکم اون چیه حاج خانم؟ اون باعث فساد نمشه؟🙂

    • آقا/خانم کدوم اسلام اسلامی که دروغ راجز ارکان خودش میدونه اسلامی که حق راناحق وناحق راحق میپنداره اسلامی که افراد را به خاطر یک اعتراض کوچیک اعدام میکنه عزیزم این اسلامی که اینها درپیش گرفته اند اسلام پول،اسلامی جهت حکومت کردنو………………………………………

  6. ای آقا شما کجایید خیلی وقته که قبحه چند زنه داشتن تو ایران از بین رفته مثل نقل و نبات تو این فیلمها و سریال های ایرونی هست مثل سریال جراحت که آقا اسماعیل بعد از آشنا شدن با انسی نامزدش زهره رو ول کرده الانم که انسی زنشه بازم خاطرخواه یه زنه دیگه که خواهر محسن باشه هست فقط مونده بود که این مساله تو ایران قانونی بشه که اونم دارن میکنند بعد میگن چرا آمار طلاق تو ایران زیاده شاید با خودشون فکر کردن چون تعداد دخترها خیلی بیشتر از پسرهاست اینجوری به همه شوهر برسه

  7. تو جفنگ میگی «کبری هادوی» ایشالا شوهرت سرت هوو بیاره بعد خودت میفهمی چه مزه ای داره
    «حسین» آقا اولا پای اسلام و پیامبر رانکش وسط پیامبر بعد از خدیجه(س)زن هایی که گرفته به خاطر هوس بازی نبوده بلکه به خاطر از بین بردن مسایل خرافی که تو اون زمون بده مثلا این که زن های بیوه حق ازدواج ندارن .نه این که مردای ایرونی (البته بعضی هاشون)به خاطر ارضا نشدن جنسی(که تقصیر زن هم هست در این مورد)دایما تو خیابون چشمشون دنبال دخترای مردمه.اگه واقعا راست میگین چرا مردا اکثرشون دخترای جوانو واسه این که زن دومشون بشن انتخاب میکنن نه زنای بیوه و شوهر مرده رو.
    پس ببینید کرم از خود مردای هوس بازم هست.

    • سارا خانم ببخشيد! اما بدجوري رفتي سر كار! آخه اين به اصطلاح كبري خانم اصلا زن نيست! ايشان مرد تشريف دارن. البته مرد مرد هم نيست! اگه مرد بود ناجوانمردانه خودش را زن معرفي نميكرد. با اين شيرين كاري ميخواد بگه خود زن ها با اين لايحه موافق هستند. زكي..!

  8. بابا ول کنید یکی از راههای تحقق دموکراسی که مورد تایید اسلام هم هست استقاده از روش علمیه-با نگاهی به روانشناسی می فهمیم که بیشتر سلولهای جنسی مرددر چشم هستن و در زن در زیر پوست -مردان از نگاه کردن لذت می برن و زنان از مساهده شدن-پیامبرص میفرماید زنای چشم چشم چرانی است و شاعر عرب هم میگه:فنظر فبتسام فکلام فموعد فقرار… پس معلومه امروز متاسفانه زنا عین عروسک به خیابون میان و احتمال گناه زیاده_ شاید فکری به حال چند همسری کرد ولی نه تحت عنوان صیغه-کلاه دوخته شده برای دین-آن هم به شرط اینکه عدالت را در بینشون اجرا بکنه و با رضایت زن اول-تا -خواهشا تهاجمی بر خورد نکنید

    • 1. مقایسه کردن شرایط امروزی با زمان پیامبر صحیح نیست آن زمان وقتی مثلآ مردان در جتگ کشته میشدند(اگر حساب کنیم شاید پیامبر هر 50 روز یک جنگ داشت) کی سرپرستی زنان را برعهده میگرفت؟ امروزه ولی این مسائل اصلآ مطرح نیست زنان استقلال مالی دارند و در بسیاری از موارد خود حتی مخارج خانواده را تامین میکنند.
      2. بله صحیح است که مرد و زن نباید چشم چرانی کنند و پوشش مناسب داشته باشند ولی بیشتر درباره کشفیات خود که سلول جنسی در چشم مرد و در پوست زن است بگویید!! کی کجا این را گفته؟؟
      3. اینکه زن و شوهر ارضای جنسی نمیشوند اکثرآ مشکلش در درون روابط آنان میباشد و همینطور هم میتواند حل شود دلیلی ندارد که مرد یک زن دیگر بگیرد که شاید آن موقع ارضا شود. علی رغم اشتباه و زشت بودن اینکار فقط صورت مساله را پاک میکند. میگم خوب است برای رعایت عدالت برادران گرامی هم تصور کنند که آیا زنشون حق دارد در صورتی که ارضا نمیشوند یک پسر جوون با خودشون خونه بیاروند؟؟

  9. حكم (قانون)را خالق وحسابرس زن ومرد در قران كريم مشخص فرموده (عدالت ظاهري)واين شروط نيز باطل وخلاف حكم ودستور قران كريم است

  10. اصلا صیغه در اسلام حرام است ومانند زنا است صیغه یا متعه عرف دوران جاهلیت بوده والان زنده شده است

  11. سوره احزاب ايه 52

    لَا يَحِلُّ لَكَ النِّسَاء مِن بَعْدُ وَلَا أَن تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ وَلَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنُهُنَّ إِلَّا مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ رَّقِيبًا

    ترجمه:

    پس از اين ديگر ازدواج با زن‏ها بر تو حلال نيست و نه آنكه آنها را به همسران ديگر تبديل كنى گرچه زيبايى (و خوبى) آنها تو را خوش آيد، جز آنكه برده مملوك تو باشد، و خداوند همواره بر هر چيزى مراقب و نگهبان است

    به روايت تاريخ بعد از اين ايه پيامبر هرگز ازدواج نكرد حتي با كنيزان پس كاملا واضح است كه حكم ازدواج مجدد براي پيامبر در زماني بدون محدوديت بوده و در زمان ديگر حرام شده است بنابراين حكم ازدواج مجدد براي مردان بستگي به موقعيت زماني و مكاني دارد و يك حكم ثابت و هميشگي نيست .
    همچنان كه در قران داشتن برده يا كنيز ممكن است ولي با توجه به موقعيت زماني و مكاني هرگز كسي در ايران فكر ش را هم نمي كند ايا وقت ان نشده است كه ازدواج موقت و مجدد براي مردان مثل داشتن كنيز منسوخ گردد ؟

  12. آقای سیاوش لطفا بروید مطالعه بکنید متاسفانه ما ایرانیا طبق دانسته های خودمان عمل می کنیم و در مورد هر چیزی قضاوت می کنیم -قرآن می فرماید ولا تقف ما لیس لک به علم -در مورد چیزی که علم نداری صحبت نکن-و قطعا هم بی فایده است فقط حس خود خواهی انسان است که نمی گذارداولا دختران زود قاعده میشن-ثانیا امروز نیز زنان از 3تا10روز قاعده میشن تقریبااز سن به بالا یائیسه میشن ثالثا چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ تلفات مردان بیشتره رابعابیشتر شغلهای پر مشقت را مردان بر عهده می گیرندبه همین دلیل نیاز به زنان متعدد به شرط عدالت از ضروریات امروزه

    • نه بابا! چه علم قشنگی داری شما. علم برده داری زن نیست این احیانا؟
      اون چیزی که لازمه امروز است آزادی زن است نه به برده کشی او. این جوری که شما گفتی زن = سکس است. زن انسان است آقا نه موجود سکسی.
      تاکید قرآن هم بر تک همسری است.

    • 1. زنان نیز مانند مردان نیازهایی دارند که نمیتوانید منکر آن بشوید اگر قرار است مرد به زن چنین خیانتی را بکند قطعآ زن نیز این حق را باید داشته باشد
      2. دوست گرامی شما اقیانوسی از علمید اول گفتید سلولهای جنسی زنان زیر پوستشون هست حالا میگویید که تلفات مردان از زنان حتی در زمان صلح بیشتر است؟؟ منظور از این سخن چیست بر مبنای چه آماری شما میگویید تلفات مردان بیشتر است و اگر هم چنین باشد گویا شما پاسخ من را با دقت مطالعه نکردید بنده گفتم که آن زمان مردان باید سرپرستی زنان را برعهده میگرفتند امروز ولی زن خودش استقلال مالی دارد و اگر جامعه اجازه بدهد در تمام عرصه ها و مشاغل میتواند حضور داشته باشد و بسیار موفق باشد
      3. اصلآ تمام این بحثها به کنار نص صریح قرآن میگوید اگر عدالت رعایت شود، من فکر میکنم از دید اکثریت قاطع زنان این نه تنها بی عدالتی باشد بلکه یک ظلم و خیانت بزرگ.

  13. بله چون اكثر زنان خانه دارن و بيشتر مشاغل پر مشقت را مردان بر عهده مي گيرند تلفات آنها بيشتره.نميگويم زن نبايد معدنكاري بكند بلكه اين شغل سنخيتي با بدن لطيف زن ندارد حالا استثنا هميشه هست اگه زني مي خواهد چنان كاري بكند بسم الله.من نميگم حتما بايد چند همسري باشه.ميگم فكري به اين عده زيادي زن -كه پيامبر هم از فزوني آنها ددر آخر الزمان خبر داده است-بكنيد.در نظر بگيريددر منطقه اي هرسال 50دختر و 50 پسر متولد بشن.بعد از 20 سال آمار دختران و پسران آن منطقه هر كدام به 1000نفر مي رسد.تقريبا دختران در سن 11سالگي و پسران در 15 سالگي به بلوغ مي رسند.با اين وجود بعد بيست سال در آن منطقه 550دختر آماده ازدواج و 300پسر بالغ خواهيم داشت كه آماده ازدواجند.يعني تعداد دختران 2برابر پسران.اگر اينها را با هم ازدواج بدهيم 250دختر باقي مي ماند . ميدانيم فطرتاآرزوي مادر شدن نزد دختران آرزوي بزرگيستبه نظر شما اين تعداد دختر در آن منطقه دنبال فساد كاري بگردند؟بالاخره اونا هم ميل دارند و بايد ارضابشوند.نتيجه اينكه تعدادزنان طبيعتا بيشتر از مردان است.ثانيا استقلال مالي مگر زن را ارضا مي كند؟چه بد حكم مي كنيد.آقاي كاوه شما زن را برده ميدونيد مثل مسيحياميخواهيد هميشه دختران باكره به عنوان يه ابزار در خيابون باشندكه شما از والنتاين لذت ببريد

    • واقعا که شما جالب استدلال می کنید. آمار و ارقامتون هم از استدلالتون جالب تر🙂 خوب من هم می گم تعداد مردها از زنها در بعضی جوامع بیشتر است پس باید زنها چند همسر داشته باشن
      چه قدر این مردها دل سوزند که نه به خاطر شهوتشان بلکه به خاطر اینکه زنها مجرد نمانند و همه بتوانند ارضا بشوند میخوان چند همسر داشته باشن.
      اون وقت تکلیف مردهایی که به خاطر مشکل مادی هیچ وقت نمی توانند ازدواج کنند چی میشه؟

  14. به نظر من زن یکیشم زیاده چه برسه به چند همسری؟

  15. سلام من که عمرا اجازه بدم سر خواهرام هوو بیاد میزنم تو دهن مردی مثل خودم که بخواد هوس بازی کنه زن ایرانی عرب نیست که به این ذلت تن بده زن ایرانی به خاطر قدرت شخصیت و مستقل بودنش همیشه زبان زد دنیا بوده من یک مرد هستم ولی زنها رو از خودم کاملتر میبینم
    بعد از این لایحه می بینیم جه کسایی جه غلط هایی که نمی کنند قصه به کام رسیدن این آخوندای عرب صفته نه جیزی بیش وگرنه ازدواج اسان راحتر جلوی فساد رو می گیره
    ازقدیم می گفتن از نخورده بگیر بده به خورده
    کی میره زن دوم سوم می گیره ؟ مردی که زن اول داره نه منه مجرد که آه ندارم با ناله سودا کنم

  16. این فرهنگ های عربی هم داستانیه…

  17. بهترین راه حل این مساله اجرای دقیق به فرامین قران کریمه که برای تمام زمانها قابل اجراست.
    لطفا به سوره نساء مراجعه فرمایید .

  18. بهترین راه اینه که قوانین مزخرف اسلامی اجرا نشه .

  19. جناب آسوس
    واقعا باید به مردانی با تفکر شما که فقط به فکر پر کردن آن خلا 3 تا 10روزه یا به فکر پر کردن اوقات فراغت بازنشستگی شان با تفریح سالم چند همسری اند ، به خاطر این همه کارآمد بودن تبریک گفت.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: