گفتگو دویچه وله با ابوالحسن بنی صدردرمورد ارتداد دردین اسلام

«قرآن به صراحت می گوید » لااکراه فی الدین» خواه این که بگوییم «در دین زور و فشار نیست»، که از دید من این معنی واقعی آیه است؛ چه از دید کسانی که می گویند که مراد این است که به دین درآمدن زوری نیست باید اختیاری باشد. خب چطور می شود دینی به انسان اختیار گرویدن به دین را بدهد و بگوید که «در دین محلی برای زور و فشار نیست» ولی اگر خواست بیرون برود بگوید حکمش اعدام است !؟این تناقص است. پس حکمی اگربا این آیه (لااکراه ) نخواند و در قرآن باشد، معنی اش این است که در قرآن تناقص وجود دارد. دوم : اما اگر می گویند در حدیث آمده است، گوئیم حدیث نمی تواند ناقض قرآن باشد. اگر حدیثی با قرآن سازگار نشود پس باید زدش به دیوار. این حکم ماخوذ است از فقه یهودی. تا پایان قرن سوم در مسیحیت نیز نبود . از سال های 315میلادی بدین سو، درمسیحیت وارد شده است. در فقه اسلامی هم از آنجا اخذ شده و زمان اخذش هم، حدود جنگهای صلیبی است. والا معنی نمی دهد که یک دینی بیاید نقض کند آن احکامی را که در مسیحیت بوده و در دین یهود بوده و بعد ، دوباره، بنا بر همان دین ، شما جرم عقیده قایل بشوید و مجازات ﺁن را هم اعدام قرار بدهید . این کار، دین را آز آن توانایی اش در فراخواندن انسان به آزادی و گرایش به معنویت باز می دارد.

دویچه وله: آقای بنی صدر، شما به حیث نخستین رئیس جمهور انتخابی کشور اسلامی ایران و یک عالم دینی مسلمان و دانشمندی که صاحب تالیفاتی  در مورد اصول حاکم بر قضاوت اسلامی و حقوق بشر می باشند، در مورد صدور حکم اعدام یک محکمه افغانستان برای عبدالرحمان، شهروند افغانستان که به مسیحیت گرویده است چه می فرمایید؟

بنی صدر: قرآن کامل ترین بیان حقوق انسان است.یعنی شما الان این حقوق بشر کنونی را ببینید، سی و سه ماده دارد. حالا که  در قرآن ،من خودم در این کتاب انسان، حق، قضاوت و حقوق انسان در قرآن، تا حالا چهل و پنج ماده پیدا کرده ام . یک فیلسوف آلمانی که در انگلستان استاد دانشگاه است، فهرست مقابله ای هم ترتیب داده است بین این حقوق بشرو اعلامیه جهانی حقوق بشر و آنچه که بنام حقوق بشر اسلامی به اصطلاح بعضی از فقها ی سنی و غیر سنی تنظیم کرده اند. او تصدیق کرده که کامل ترین، این است که در قرآن پیدا شده است.با این توضیح که برای شما دادم؛ نه!! در قرآن جرمی به اسم جرم عقیده وجود ندارد. در چهارده آیه در قرآن که به مساله بیرون رفتن از دین مربوط است؛ در هیچ کدام از آنها این را جرمی که بشود در دادگاهی مورد رسیدگی قرار داد، نیست. مرحوم خویی که می دانید مرجع تقلید شیعه بود، ایشان در کتاب خود احتمال داده که آیه های هشتاد و هشت و هشتادونه سوره نساء، دلالت می کند بر این که اگر کسی از دین اسلام بیرون رفت ،حکمش اعدام است. برای اینکه می گوید اینها را هرجا که یافتید بکشید. اما ایشان توجه نکرده اند برای این که ،این دو آیه بیرون رفتن از دین را نمی گوید بلکه پشت کردن به مسلمانها و رو آوردن به دشمنانی که با مسلمانان در حال جنگ اند، را می گوید. بنا براین خیانت پیوستن به دشمنی که در حال جنگ با مسلمانان است، گفته شده که اگر همچو آدم هایی را یافتید بکشید، مگر که بروند و به یک قومی پناه ببرند که با شما معاهده دارند. از همین مگر هم معلوم می شود که مسأله ی بیرون رفتن از دین نیست، بلکه مسأله پشت کردن به مسلمانها و رو آوردن به دشمنانی است که با مسلمانان در حال جنگ اند.

دویچه وله: آقای بنی صدر، همان طوریکه شما فرمودید، در قرآن حکم صریحی  در مورد کسی که از دین بیرون شده وجود ندارد.

بنی صدر: غیرصریح هم نیست، (هیچ حکمی وجود ندارد)، اصلاً جرم ندانسته است. تا بگوییم که حکمی راجع به این است یا نیست. مثلاً سرقت را می گوید جرم است.

دویچه وله: اما بسیاری از علما وجود دارند که می گویند حکم قطعی در قرآن کریم در مورد ارتداد وجود ندارد. لاکن احادیثی وجود دارند که اشاراتی صریح به این امر دارند. حال چه گونه میتوان این معضله و یا تفاوت میان فقدان حکم صریح قرآنی و وجود اشاراتی در احادیث را حل کرد؟

بنی صدر: عرض کنم که؛ اولاً در قرآن نمی تواند که حکمی آمده باشد؛ برای اینکه قرآن به صراحت می گوید که» لااکراه فی الدین» خواه این که بگوییم «در دین محل زور و فشار نیست»، که از دید من این معنی واقعی آیه است؛ چه از دید کسانی که می گویند که مراد این است که به دین درآمدن زوری نیست باید اختیاری باشد. خب چطور می شود که دینی به انسان اختیار گرویدن به دین را بدهد و بگوید که «در دین محل زور و فشار نیست» ولی اگر خواست بیرون برود بگوید حکمش اعدام است!؟این تناقص است. پس حکمی اگربااین آیه (لااکراه ) نخواند و در قرآن باشد، معنی اش این است که در قرآن تناقص وجود دارد. دوم : اما اگر می گویند در حدیث آمده است؛ نه،حدیث نمی تواند ناقص قرآن باشد. اگر حدیثی با قرآن سازگار نشود پس باید زدش به دیوار.

این مطلب، یعنی این حکم ماخوذ است از فقه یهودی، که بعد هم در دوره جنگ های صلیبی در سال های 315میلادی درمسیحیت وارد شده است. تا آن وقت هم در مسیحیت نبود، و این در فقه اسلامی هم از آنجا اخذ شده و زمان اخذش هم، حدود جنگهای صلیبی است. والا معنی نمی دهد که یک دینی بیاید نقض کند آن احکامی را که در مسیحیت بوده و در دین یهودیت بوده و بعددوباره بنا به همان دین شما بردارید جرم عقیده قایل بشوید . این دین را آز آن توانایی اش در فراخواندن انسان به آزادی و گرایش به معنویت باز می دارد.

دویچه ویله: آقای بنی صدر، از این که وقت تان را در اختیار ما قرار گذاشتید یک جهان سپاس.

بنی صدر: روز شما خوب و خوش

3 پاسخ

  1. دوستان یک سری سوالات را همراه با دروغ و توهینی که 30 سال است به آقای بنی صدر نسبت میدهد مطرح کردند که مرا برآن داشت پاسخی درخور به این پرسشها بدهم از شما هم میخواهم ابتدا بروید تحقیق کنید بعد اظهار نظر کنید.
    بحث فرار آقای بنی صدر با لباس زن:

    با مراجعه به دو لینک زیر پاسختان را خواهید یافت:
    http://free-index.blogspot.com/2009/10/blog-post_25.html
    http://www.banisadr.com.fr/pictures/pictures_main.html

    آقای بنی صدر در رشته جامعه شناسی اقتصادی در سوربن تحصیل کردند ولی هیچگاه از تز دکترا خود دفاع نکردند دلیل آن هم این بود که اگر دفاع می کردند دیگر دانشجو نبودند و مجبور بودند به ایران برگردند بنابرین دفاع از تزشان را به آینده موکول می کردند تا انقلاب شد. بعد از انقلاب نیز تحقیقاتی را که برای تز دکترا انجام داده بودند در غالب دو کتاب بنامهای «ایران چه موقع و چه نوع انقلاب» و «نفت و سلطه» منتشر کردند. کتابهای ایشان را می توانید از آدرس زیر:
    http://www.mediafire.com/banisadr
    با مراجعه به بخش «کتابهای دکتر بنی صدر» دریافت و مطالعه کنید. ایشان در اقتصاد, فلسفه و الهیات صاحب نظرند اگر این کتابها را به اهل این رشته ها بدهید حرف منرا تایید می کنند.
    (برای توضیح مقام علمی ایشان همین بس که مسیمو کاچاری فیلسوف ایتالیایی وروزه کارودی فیلسوف فرانسوی وپروفسور ولز استرالیای نظرات ایشان را راه رستگاری دنیاوخانم فیلسوف المانی کتاب حقوق بشر ایشان را که به 6زبان ترجمه شده بی مانند می داند وبه شهادت چپ وراست اول انقلاب هر شخصی را به بحث آزاد فرا میخواند وهم اکنون چندین مرتبه آمادگی خودرابه بحت با اقایان سروش, شبستری وملکیان اعلام کرده وکتاب سترک زن وزناشویی را نوشته است)
    آقای بنی صدر در لینکهای زیر به بخشی از پرسشهای مطرح شده پاسخ گفته اند:
    http://enghelabe-eslami.com/banisadr/soal/javab-be-soal.htm
    http://www.banisadr.com.fr/Question/Question_ir.html

    به دوستانی که سالهای 57-60 را درک کرده اند مراجعه کنید و تحقیق کنید که چه شد که در این سالها استبدادی بدتر از استبداد گذشته بازسازی شد و بنی صدر در این سالها چه کرد.

  2. اگر واقعا مایلید با اندیشه های آقای بنی صدر آشنا شوید(که از نظر من دوستان دانشگاهی در رشته های فلسفه(یا علوم سیاسی), اقتصاد و الهیات از این اندیشه ها بهره ها خواهند برد) می توانید به آدرس زیر بروید:
    mediafire.com/esteghlal-azadi
    esteghlal-azadi.4shared.com
    و هر بخش از دی وی دی «اندیشه ها و مبارزات بنی صدر» را که مایل بودید دانلود و مطالعه کنید.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: